nÄgonstansivÀrlden

Elins reseblogg =)

PANAMA đŸ‡”đŸ‡Š

Publicerad 2017-05-19 03:28:12 i AllmÀnt,

Okej, nu kör vi. Jag mÄste fÄ feeling innan jag kan skriva inlÀgg till bloggen, annars blir det bara sÄ platt och trÄkigt.

Just nu sitter vi pĂ„ en buss, som vanligt typ haha. Vi har hittills Ă„kt 29 bussar, det ni. Vi har spenderat tvĂ„ nĂ€tter i Panama City och nĂ„gra dagar pĂ„ Bocas del toro som Ă€r en ögrupp utanför Panama. Vi har bott pĂ„ vattnet och solat och badat. Verkligen sĂ„ fint! Vi har fĂ„tt se ett 20tal delfiner och Ă€ntligen sengĂ„ngare!! SĂ„ hĂ€ftiga djur. =) 
Vi har rest med tre stycken frĂ„n seglingsturen men idag fick vi tyvĂ€rr sĂ€ga hejdĂ„ till varandra dĂ„ vi alla ska Ă„t olika hĂ„ll. Det Ă€r en sĂ„n tom kĂ€nsla att sĂ€ga hejdĂ„ och veta att du förmodligen aldrig mer kommer att trĂ€ffa mĂ€nniskorna du nyss spenderat dygnets alla timmar med i flera veckor... Alltid lika trĂ„kigt att sĂ€ga hejdĂ„. 

MEN nu mĂ„ste jag berĂ€tta om seglingsturen!!! AlltsĂ„ wow, lĂ€tt en av de bĂ€sta "resorna" i mitt liv. Vi hade tur och fick en sĂ„n himla bra grupp dĂ€r alla var i ungefĂ€r samma Ă„ldrar och alla kom överens och hade roligt med alla! SĂ„ kul! Var folk frĂ„n USA, nya Zeeland, Holland, Schweiz, Danmark och en till svennebanan förutom oss. 

Vi började pĂ„ fredagen med ett "bĂ„tmöte" dĂ€r vi fick trĂ€ffa besĂ€ttningen och alla som skulle med. Senare pĂ„ kvĂ€llen stötte vi pĂ„ nĂ„gra ute pĂ„ klubben ocksĂ„. 
PĂ„ lördagen var det dags för avfĂ€rd! Vi Ă„t först mat nĂ€r vi forfarande var i hamn, vi fick spaghetti med sojafĂ€rs❀❀❀ alltsĂ„ lyckan!!! Senare pĂ„ kvĂ€llen seglade vi ivĂ€g och det var sĂ„ fint i Cartagenas hamn. =) 

Hela natten och nĂ€sta dag seglade vi och sĂ„g inte land en enda gĂ„ng. Ingen pĂ„ vĂ„r bĂ„t blev sjösjuk (vilket tydligen Ă€r vĂ€ldigt vanligt) sĂ„ det var skönt! 
Vi chillade bara, solade och lĂ€ste. PĂ„ kvĂ€llen spelade vi alla ett slags rollspel vilket var riktigt kul och som följde med under alla dagar. 
Dag tre vaknade vi till land i sikte och bĂ„ten gled fram. SĂ„ plötsligt fĂ„r jag syn pĂ„ delfiner en bit frĂ„n bĂ„ten. Dom hoppar fram till bĂ„ten och simmar med och leker kring bĂ„ten i flera minuter. Det var sĂ„Ă„Ă„ fantastiskt att fĂ„ se dom pĂ„ bara kanske 2meters avstĂ„nd. Euforiskt đŸ™ŒđŸŒ Vi hade inga mobiler uppe pĂ„ dĂ€ck och kunde dĂ€rför inte ta nĂ„gra bilder utan vi bara njöt av att titta pĂ„ dom utan att tĂ€nka pĂ„ foton. SĂ„ underbart. Verkligen en perfekt start pĂ„ dagen!! Alltid varit lite av en dröm att fĂ„ se delfiner sĂ„dĂ€r. (Jag mĂ„ste skriva hĂ€r att jag hoppas ni alla vet hur dĂ„ligt det Ă€r med delfinarium och att ni aldrig skulle gĂ„ pĂ„ det!!! Delfinerna mĂ„r sĂ„ dĂ„ligt att vissa begĂ„r sjĂ€lvmord. SnĂ€lla kompisar stöd inte det💔)  

Tillslut kom vi fram till San Blas öarna. ParadisstrĂ€nder med vit sand runtom och palmer i mitten omgivna av helt klarblĂ„tt vatten. SĂ„ som paradisöar ser ut pĂ„ Google lixom. =) Verkligen fantastiskt. Vi gick runt öarna, simmade och snorklade. Fick se en stor rocka av nĂ„gon sort jag inte sett förut vilket var ascoolt. Simmade med den sĂ„ lĂ€nge jag orkade men i slutĂ€ndan var den lite för snabb, haha. 
Vi njöt av dagen och stĂ€mningen pĂ„ bĂ„ten var sjukt bra. PĂ„ kvĂ€llen vĂ€ntade födelsedagsfest för en lokalare som fyllde 80Ă„r. Vi drack rom ur kokosnötter under palmerna pĂ„ den lilla ön natten lĂ„ng. Vi fick vĂ€rldens godaste daahl (linsgryta) med potatismos❀❀❀ medans dom andra fick sĂ„ mĂ„nga humrar dom kunde Ă€ta. Var inte ett dugg avundsjuk och flera av de andra smakade faktiskt pĂ„ linsgrytan ocksĂ„ haha. 

NĂ€r vi sjöng för 80Ă„ringen sĂ„ lĂ„tsades jag lite i smyg att vi sjöng för mig ocksĂ„. Borde sĂ„klart ha sagt nĂ„got i förvĂ€g sĂ„ hade jag ocksĂ„ fĂ„tt en tĂ„rta men skippar gĂ€rna den uppmĂ€rksamheten, hehe. NĂ€r vi Ă„kte tillbaka till bĂ„ten pĂ„ natten stannade de flesta uppe lĂ€ngre och drack och nĂ€r klockan passerat tolv var det alltsĂ„ min födelsedag. Fick födelsedagssĂ„ng pĂ„ danska, dutsch(?) och engelska sĂ„ ska ej klaga! Hade hur kul som helst den kvĂ€llen. =) 

Det kĂ€nns som att jag sitter och skryter om hur bra vi hade det typ men faktum Ă€r att det var precis sĂ„ fantastiskt som det lĂ„ter. Jag vill komma ihĂ„g den kĂ€nslan nĂ€r jag lĂ€ser det hĂ€r inlĂ€gget om nĂ„gra Ă„r och tĂ€nker tillbaka. =) 
 
FortsÀttning pÄ segeltrippen följer... Tappade feelingen, hehe.

Bilder kommer senare ocksĂ„. Eftersom det varit sĂ„ dĂ„ligt med bilder genom hela resan pga. dĂ„ligt wifi ska jag banne mig sĂ€tta mig nĂ„gon dag nĂ€r vi vĂ€l Ă€r hemma och ladda upp massor utav bilder frĂ„n resan! =) 

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela