någonstansivärlden

Elins reseblogg =)

GALAPAGOS DAG 8 7e APRIL

Publicerad 2017-04-10 03:44:18 i Allmänt,

Idag var vi iväg och dök på Gordon Rock, divesiten som är känd för att vara den bästa över hela Galapagos. Förväntningarna var ganska höga och vår divemaster gjorde dom inte direkt mindre. Han berättade att man kan se tigerhaj, mola-mola fiskar, späckhuggare, stora Stim av hammarhajar osv osv. 
Dagen innan hade dem dessutom sett späckhuggare, från båten, man vill nog helst inte stöta på dom under ett dyk då dom äter upp hammarhajar levande, hehe.

Vi såg ingen tigerhaj eller späckhuggare, dock fick vi se en liten del av en mola-mola fisk (det är sjuuuuukt stora fiskar!) från båten. MEN dyken var heeelt fantastiska ändå!! Idag har jag haft några av mina bästa dyk hittills. Vi fick dyka med säkert hundratals rockor som simmade förbi oss i olika stim. Både stora och lite mindre, de små kanske 50-100cm, det var en helt otroligt häftig känsla!! Helt tagna av det första stimmet med rockor och stirrandes på det så slår vår dimemaster plötsligt på tanken igen och jag tittar upp - rakt in i en stor hammarhaj. Den simmade precis framför mig, jag såg tillochmed ögon och mun lixom. Aaaee det var så coolt!! 
Dessutom fick jag se den största hajen jag sett hittills, en gigantisk galapagoshaj, vet inte hur många meter men kanske 5? Deras normala föda är sjölejon lixom. Sånt fantastiskt första dyk!! Var helt exalterad när jag kom upp till ytan igen och leendet var som fastklistrat! 

Det andra dyket var också helt fantastiskt! Inga fler hammarhajar men stora Stim av olika sorters rockor, hajar och sköldpaddor i mängder. Såna himla bra avslutningsdyk och Galapagosöarna har levererat dag efter dag! 
Jag hoppas jag kan åka tillbaka hit en dag och dyka mera. Vill ni veta vad en liveaboard kostar här? =))) Ca 35 000 kr för 8 dagar! Helt galet haha!!! Men om man blir rik en dag så... 

Nu spårar jag iväg lite. Sammanfattat hade vi en så himla grym dag och dyken var lätt värda sina pengar! Helt fantastiskt! Tack Galapagos för dessa fantastiska minnen 🙏🏼 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-04-21 16:32:25

Fina bildet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela